Skip to content

Ondernemersinitiatief in de coronacrisis

De coronacrisis heeft een enorme impact op ondernemers, vooral die in de kleding- en horecabranche. Al maanden zijn zij genoodzaakt hun deuren te sluiten, met enorme verliezen als gevolg. Het is aanhaken of afhaken voor zelfstandigen. De aanhakende ondernemers doen waar ze goed in zijn: mogelijkheden zien. Zij helpen de samenleving op een creatieve manier. Wij van ondernemenineuropa.nl laten enkele initiatieven van ondernemers tijdens de coronacrisis zien!

Van fysiek naar online

Zoals gezegd, zijn een heleboel ondernemingen genoodzaakt hun deuren te sluiten. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je niets meer kunt doen. Waar je voorheen fysiek in contact kwam met je klanten, kun je dit vandaag de dag doen via het internet. Zo bereik je een groot deel van het volk via sociale media. Maak een website of sociale media kanaal aan en zorg dat je klanten op de hoogte blijven van allerlei updates in en rondom het bedrijf. Zo houd je je contacten warm en zullen de klanten je niet vergeten zijn na de crisis. Daarnaast is het mogelijk om je producten aan te bieden op het web.

Een creatief voorbeeld omtrent het onderwerp ‘van fysiek naar online’ is een online kook-concept, waarin je middels een livestream wordt meegenomen in het bereiden van maaltijden. Je levert de ingrediënten ‘s middags aan en ziet elkaar ‘s avonds via een videoconferentie. Je maakt er op deze manier een leuke en gezellige avond van voor zowel jezelf als de klant. Daarnaast wordt geëxperimenteerd met showrooms en etalages op YouTube, waar verschillende producten ‘gepresenteerd’ worden.

Thuisbezorgen en gecontroleerd afhalen

De coronacrisis betekent voor restaurants en winkels geen klanten in de zaak. Wél is het mogelijk je maaltijden en producten naar de klanten toe te brengen. Zorg dat je als restaurant of winkel telefonisch, via de e-mail of online bereikbaar bent, zodat klanten een bestelling bij je kunnen plaatsen. Vervolgens laat je de klanten hun bestelling afhalen of bezorg je de bestelling thuis. Ook kun je een ‘to go’-concept creëren middels een drive in, zoals de McDonald’s doet bijvoorbeeld. Naast thuisbezorgen en afhalen, kun je proberen te onderhandelen met een (lokale) supermarkt. Aldus zorg je ervoor dat restaurant gerechten of producten alsnog verkrijgbaar zijn in de winkel. Zie het zo: je helpt niet alleen jezelf ermee, maar ook de (lokale) supermarkt. Het is dus een win-win-situatie.