Webwinkels zijn booming! Online shoppen wordt steeds populairder. Dit biedt veel kansen. De kosten voor het beginnen van een webshop zijn laag, er is ook relatief weinig kennis vereist voor het beginnen van webshop. Het hebben van een webshop kan ook goed gecombineerd worden met je vaste baan. Maar hoe start ik nu mijn eigen webshop? Dit zijn de 7 stappen die je moet doorlopen.
Stap 1: product en doelgroep.
Voordat je zomaar een webshop start, is het wel fijn als je ook een idee hebt van wat je wil gaan verkopen en aan wie je je product wil verkopen. Je kan zelfgemaakte producten verkopen of je koopt producten in. Kies je voor een klein assortiment of juist een breed assortiment? Wanneer je webshop vooral een bezigheid is voor naast je vaste baan, dan is het handig om je assortiment redelijk klein te houden. Uitbreiden kan altijd nog. Denk bij je product ook aan de prijs, service, klantbenadering en de concurrenten.
Nu duidelijk is wat je wilt gaan verkopen, is het ook fijn als je een doelgroep definieert waar je je producten aan gaat verkopen. Als je je doelgroep hebt bepaald, kun je op onderzoek gaan naar wat je potentiële klanten belangrijk vinden en waar zij zich online bevinden. Op deze manier kan je erachter komen hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken.
Stap 2: kies een goede bedrijfsnaam
Nadat je jouw product en doelgroep hebt bepaald is het tijd om je bedrijfsnaam te kiezen. Een bedrijfsnaam moet pakkend, duidelijk en eenvoudig zijn. Op deze manier kunnen klanten jouw bedrijfsnaam makkelijk onthouden. Kijk van te voren wel even of de bedrijfsnaam nog niet in gebruik is.
Stap 3: systeem webwinkel
Nu is tijd om de webwinkel software te kiezen. Welk type systeem wil je hebben voor je webwinkel? Er zijn twee opties:
- De eerste optie is een open source pakket. Dit pakket is vooral voor de mensen die erg handig zijn met programmeren en veel technische kennis hebben. Het nadeel van de pakket is dat het veel tijd kost en je zelf verantwoordelijk bent.
- De tweede optie is een webwinkelsysteem. Dit pakket is fijn voor de mensen die niet zo handig zijn met programmeren. Wanneer je een aanbieder kiest, zijn er een aantal punten om rekening mee te houden: prijs, gebruiksgemak, vormgeving, betaalopties, vindbaarheid en snelle laadtijd.
Stap 4: inschrijvingen
Als je gestart bent met je webshop ben je een online ondernemer en dien je jezelf in te schrijven bij de KvK. De kVk geeft je gegevens automatisch door aan de belastingdienst. Vergeet niet jezelf te verdiepen in de juridische aspecten.
Stap 5: inrichting webshop
Tijd voor een van de leukere stappen. Het inrichten en vormgeven van je eigen webshop. Een van de aspecten die erg bepalend zijn voor de ervaring van de klant is de uitstraling van je webshop. Zorg voor een webshop die professionaliteit uitstraalt, op deze manier trek je meer klanten aan.
Stap 6: toevoegen producten
Zodra de lay-out van je webshop af is kun je gaan beginnen met het toevoegen van je producten aan je webshop. Zorg voor duidelijke foto’s en een goede productomschrijving. De producten die goed verkopen kan je nog verder toelichten.
Stap 7: aantrekken bezoekers webshop
Geen een webshop is succesvol zonder bezoekers. Door middel van marketing kun je ervoor zorgen dat je webshop beter vindbaar is. Maak gebruik van SEO, AdWords, linkbuilding en Google Analytics om bovenaan te komen in de zoekresultaten.