Op het ogenblik dat u aan de slag wenst te gaan als commercieel medewerker voor een bedrijf spreekt het voor zich dat u over bepaalde, commerciële vaardigheden dient te beschikken. De commerciële vaardigheden die u moet beheersen zijn in de praktijk sterk uiteenlopend. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust waardoor ze eigenlijk bepaalde, cruciale kennis missen. Wilt u er zeker van zijn dat u als commerciële medewerker over alle vereiste ervaring beschikt? In dat geval is het de moeite waard om even de inhoud van dit artikel door te nemen!
Wat zijn de belangrijkste commerciële vaardigheden precies?
Als commercieel medewerker is het van het grootste belang dat u over een zo breed mogelijke kennis beschikt met betrekking tot het ontplooien van uw commerciële activiteiten. Het gaat hierbij onder meer om de hieronder terug te vinden kennis:
- U weet hoe de marktmechanismen werken zowel binnen als buiten de onderneming;
- U weet te achterhalen waar het succes van bepaalde producten of diensten in schuilt;
- U voorziet problemen en bedenkt oplossingen voor het betreden van een nieuwe markt;
- U weet te anticiperen op toekomstige trends evenals ontwikkelingen in de markt;
- U bent zich bewust van de belangrijkste concurrenten en hoe deze te bekampen;
- U beschikt over de mogelijkheid om analytisch na te denken over bepaalde marktvraagstukken;
Commercieel is iets waar veel mensen van nature reeds over beschikken. Het is echter ook iets dat kan worden aangeleerd. Met name door het volgen van een sales training is het mogelijk om niet alleen uw commercieel inzicht, maar daarmee ook uw commerciële vaardigheden aanzienlijk te verbeteren. Ook een business coach kan u helpen om bepaalde pijnpunten op commercieel vlak te verhelpen en uzelf als ondernemer op die manier te verbeteren.
De vereiste competenties van een commerciële medewerker
Op het ogenblik dat een bedrijf een vacature uitschrijft voor het aantrekken van een commercieel medewerker zijn er uiteraard altijd bepaalde competenties waar naar wordt uitgekeken. In eerste instantie spreekt het voor zich dat elke commerciële medewerker over de mogelijkheid dient te beschikken om een verkoopgesprek te voeren. Daarnaast moet hij of zij ook goed kunnen luisteren naar de klant in kwestie. Door goed te luisteren is het namelijk vaak al snel duidelijk op welke manier uw bedrijf een oplossing kan bieden voor het probleem waarmee de klant wordt geconfronteerd. Buiten het kunnen voeren van een verkoopgesprek en kunnen luisteren naar de klant zijn ook de onderstaande competenties van belang:
- U dient over inlevingsvermogen te beschikken en begrijpt de behoeftes van de klant;
- U bent in staat om een overtuigende offerte op te kunnen stellen;
- U kunt uitstekend onderhandelen en potentiële klanten overtuigen;
- U schrikt er niet voor terug om potentiële klanten te benaderen;
- U denkt en handelt steeds op klantgerichte wijze;
Het resultaat van uw commerciële vaardigheden in de praktijk
De commerciële vaardigheden waarover u beschikt zullen in de praktijk uiteraard bepaalde vruchten weten af te werpen. Wanneer u, uw commerciële vaardigheden op de meest optimale wijze weet in te zetten zult u dan ook kunnen vaststellen dat u, uw klantenbestand aanzienlijk zult zien toenemen. Bovendien is het ook zomaar mogelijk dat u de kostprijs van uw producten of diensten kunt verhogen zonder dat dit hoeft te leiden tot verlies van klanten. Het mag dan ook duidelijk zijn, het optimaal beheersen van de belangrijkste commerciële vaardigheden brengt in de praktijk steevast een interessante (financiële) meerwaarde met zich mee. Voor een gedegen trainingsmodule gericht op uw commerciële vaardigheden en bijbehorend talent kunt u terecht bij de consultants en business coaches van Steyn&Allberg op Steynallberg.com.